Tuesday, September 30, 2014

Destinul unui bijutier din Moldova




      Puţini dintre noi cunosc faptul că şi în Republica Moldova au activat meşteri bijutieri, care au realizat pe parcursul anilor podoabe personale din aur, argint şi diferite piese de cult. Au trecut mulţi ani pentru ca numele bijutierului Alexei Marco să-şi facă apariţie. Artist plastic, în domeniul artei bijutieriilor, emailării artistice şi confecţionării sculpturilor miniaturale din fildeş. A intrat în istoria artelor decorative din Republica Moldova nu doar ca unul dintre cei mai talentaţi,  renumiţi şi apreciaţi giuvaiergii din a doua jumătate a secolului XX, dar şi ca artist  plastic, specialist în emailare artistică şi prelucrarea fildeşului. S-a născut la 17 mart. 1935, la Sturuzeni, Volontirovca, în familia lui Zahar Pavel Marco şi Ana Fiodor Golovei. Din cei şase fraţi şi surori, Alexei fusese al treilea copil. Fiind deportat în 1949 împreună cu familia sa Alexei Marco se distanţează de hazardul destinului, apelând la arta frumosului, pe care nici surghiunul nu a fost capabil s-o distrugă. A lucrat mai bine de 11 ani în atelierul „Tобольский косторез” din oraşul rus Tobolsk. După numai patru luni de ucenicie, încearcă să lucreze independent, figurile din fildeş. Concomitent cu creaţia şi realizarea ideilor sale fantastice în 1960, Marco a frecventat şcoala serală. Tot în această perioadă, pentru prima dată este menţionat numele lui în literatura de specialitate şi este apreciată corespunzător creaţia sa. Debut profesional cu lucrarea „Mistreţul alergând”, sculptură de proporţii mici, confecţionată din dinte de balenă, imaginea cărea a fost publicată în anul 1960 în setul de ilustrate ale lucrărilor meşterilor din atelierul de la Tobolsk, achiziţionată de Muzeul Creaţiei Populare din Rusia.                                    
Între anii 1961 şi 1963 a studiat la Institutul Tehnologic Industrial din Moscova, specialitatea „Prelucrarea artistică a metalului şi lemnului”, obţinând calificarea pictor-tehnolog. După absolvirea institutului , timp de doi ani a profesat pictura în cadrul renumitei Şcoli de Artă şi Industrie din Abramţevo, Federaţia Rusă. Între 1966 şi 1970 Alexei Marco activează în calitate de pictor principal în Biroul de proiectare artistică în domeniul esteticii industriale şi design din Moscova. Îşi încearcă vigorile în proiectarea şi confecţionarea bijuteriilor din fildeş, argint şi inserţii de pietre fine sau organice. Elaborează schiţe şi confecţionează piese de podoabă. Este perioada cănd devine bijutier de referinţă înalt apreciat în Federaţia Rusă, dovadă servind participarea frecventă la variate expoziţii de artă plastică şi decorativă, care s-au desfăşurat cu regularitate în oraşele din Federaţia Rusă. Categoria de articole de giuvaiergerie confecţionate de bijutier cuprinde variate inele, cercei, broşe, brăţări, coliere şi medalioane, confecţionate atât din argint cu variate inserţii de pietre fine şi ornamentale, cât şi din fildeş fosil, de Siberia. După mai mulţi ani de pribegie, la 1970 revine la baştină, în Moldova. Artistul activează în calitate de bijutier, prelucrează fildeşul şi confecţionează sculpturi miniaturale.  Activează în cadrul atelierului de giuvaiergerie al Fondului Plastic al Uniunii Artiştilor Plastici din RSSM, devine membru al Consiliului Artistic al Fondului Plastic al Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova. Elaborează schiţe noi şi confecţionează articole inimitabile graţie aptitudinilor artistice şi tehnologice de referinţă. Toate articolele realizate de mâna meşterului Alexei Marco sunt confecţionate conform unor schiţe şi design propriu, fapt care îi permitea amplasarea poansonului personal, care le conferă individualitate şi ridică simţitor prestanţa lor. A fost unicul din RSSM care a aplicat poansonul personal asupra pieselor de podoabă şi plachetelor emailate. 
Artistul a avut o atitudine nemijlocită faţă de educarea estetică, promovarea unor gusturi rafinate şi delicate la capitolul portul podoabelor şi bijuteriilor, demonstrând că bijuteria este absolut individuală şi necesită condiţii speciale de port şi ocazii speciale, diferenţiind bijuterii unicale şi podoabe cotidiene. S-a remarcat în arta decorativă nu numai ca bijutier sau emailier de referinţă, dar şi în calitate de specialist notoriu în domeniul confecţionării sculpturilor decorative de proporţii mici: „Mistreţul”; Biserica „Adormirea Maicii Domnului” din Căuşeni; Scoaterea lui Hristos de pe cruce” etc.
Un capitol deosebit de valoros în creaţia meşterului îl deţin variate figurine dedicate feciorului său, Mircea, care este prezentatorul emisiunii televizate „Moldova are talent”. Scăldat din plin în oceanul dragostei paterne , Mircea beneficiase de numeroase busturi, plachete etc. cu chipul său. Posedând la perfecţiune tehnica emailării artistice, realizează lucrări de referinţă, păstrate actualmente în colecţii muzeale şi private. Pe parcursul activităţii sale a participat la expoziţiile naţionale şi internaţionale: Franţa, Cehoslovacia, Mongolia, Leipzig, Viena, Budapesta, Kairo, Londra, Federaţia Rusă etc.

Majoritatea pieselor confecţionate de maestru înfrumuseţează la moment câteva colecţii private; Muzeul Orujeinaia Palata (Moscova); Muzeul Naţional de Artă a Moldovei; Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a  Moldovei. Multe din articolele realizate de bijutier au fost menţionate de cercetătorii din domeniul artei decorative, drept capodopere. Articolele de podoabă, figurinele de fildeş, plachetele emailate şi tablourile realizate de renumitul bijutier, reprezintă o parte estimabilă a patrimoniului cultural al Republicii Moldova. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din URSS. A decedat la 1 iun. 1993, la Chişinău. Conform deciziei Sovietului de Miniştri al RSSM nr. 115 din 10 apr. 1989, familia Marco în îtreaga componenţă, a fost reabilitată.

 

Mai multe despre viaţa şi activitatea lui Alexei Marco puteţi afla făcând cunoştinţă cu cartea Lilianei Condraticova  „Alexei Marco: Destinul unui bijutier din Moldova”, Iaşi: Ed. Lumen, 2011, 200 p.   

Natalia-Maria Şveţ
                                                                                                        



No comments:

Post a Comment